Daytripper - Mer information

Daytripper har inget försegel, endast ett storsegel på 28 kvm med genomgående lattor och bred topp på America’s Cup-vis. Masten är en avancerad kolfiberkonstruktion på drygt 11 meter. Profilen är smäcker och otroligt smal – men bred. Masten roterar vilket är A och O när man endast har ett segel. Den måste vrida sig för att luftströmmen ska bli den rätta på läsidan vid seglets framkant, masten faktiskt är som en del av seglet. I stället för en turbulent luftström fås en jämn fin ström och masten tillför extra segelyta. – Skillnaden mot att ha en fast mast är enorm. Med en vanlig fast mast gör det stor skillnad när förseglet hissas, luftströmmen över seglet börjar fungera här fungerar det utan försegel vilket ger enkel hantering och ännu bättre bra sikt åt alla håll.

Kölen med en tung bulb är 1,60 m djup, mycket smal och väger 590 kg. Båten väger 1 200 kg (utan batterier och el-motor) vilket ger en kölviktsprocent på 48 procent. På normala båtar ligger det runt 35 procent. Detta är alltså en mycket styv båt. Då gäller det förstås att ha en rejäl infästning med massor av kölbultar? Svaret är: ingen. Det enda som håller kölen till skrovet är lim. Det finns inte en skruv på den här båten, annat än för att fästa beslag. Kölinfästningen har visserligen två M6 bultar, men det är bara för att hålla ihop fogen under limningen. De kan lika gärna tas bort. Kölen är i övre delen utkragad cirka en halv meter med stora flänsar för att ge stor anliggningsyta för limmet mot skrovet. Det är så här man kommer att bygga båtar i framtiden. De lim som finns idag är starkare än skrovet självt. Fogen mellan däck och skrov är också limmad utan en enda skruv. Skrovet har runt hela sin kant en två decimeter bred fläns som lamineras ihop med skrovet i ett enda stycke under gjutningen. Mot denna fläns limmas däcket. Skrovet är uppbyggt i sandwich med vinylester och Divinycell H 100 i botten och H 80 i sidorna alla delar är vakuuminjicerade för ökad hållfasthet och för minsta möjliga miljöpåverkan vid tillverkningen.

Länkar:

Kinesisk / Engelsk hemsida

Videoklipp;
Om Daytripper på engelska
Kul film från hamnen inför Allt för sjön 2011

Anders Lewander från lanseringen av Daytripper i Kina augusti 2010

Bilder;
Blandade bilder på Daytripper
Bilder Daytripper i Kina

Bilder från insidan